top of page

Feest!

Vandaag eten we taart.







Bevallen met de gedachte dat ze stil zal blijven…

Vandaag is onze Lize jarig! 1 jaar word ze vandaag. En ook al is ze niet hier, toch eten we taart. Vorig jaar op deze dag moest ik gaan bevallen, de dag ervoor werd onze ergste nachtmerrie werkelijkheid, Lize d´r hartje klopte niet meer. Bevallen met de gedachte dat ze stil zal blijven… en ook met een sprankje hoop dat ze dan toch plots zou gaan huilen, het was verschrikkelijk. Toch moest het zo gaan, ik kreeg wee opwekkers en koos voor een ruggenprik. Maar de ruggenprik werkte niet, en na 3 uren weeën opvangen op m´n rug kon ik niet meer. Toen ik dan gelukkig wat op m´n zij mocht gaan liggen braken gelijk mijn vliezen en begonnen de persweeen. Met een paar minuten was ze er, om 15:14 uur en het was een van de mooiste momenten van mijn leven. Ze was prachtig, en mooi en warm. Ze werd op mijn buik gelegd en papa mocht haar navelstreng door knippen. We hielden haar vast en bewonderde haar. Er werden voet- en hand afdrukjes gemaakt en er kwam een mevrouw foto's maken. Er heerste een rust in de kamer, het was een heel bijzonder moment met het gevoel van intens geluk en diepe pijn tegelijk. Intens geluk omdat we haar mochten ontmoeten, vasthouden en knuffelen. Diepe pijn omdat ze niet mocht leven, we haar voor altijd moesten missen en afscheid van haar moesten gaan nemen.

Vanaf dat moment begon ik ziek te worden met een belachelijk hoge bloeddruk, al vrij snel bleek... pre-eclampsie en uit de autopsie bleek ook dat ze daar aan overleden was. Niemand had het gezien, toch voelde ik me die laatste week echt niet lekker maar hee, het was warm, we zaten in een verhuizing maar wat als... als ik had geweten wat ik nu weet had ze er kunnen zijn! Dat schuldgevoel zal ik altijd meedragen, hoewel ik weet dat ik er niks aan kan doen. Iedere dag word ik wakker met Lize in mijn gedachten, net zoals Daan, Lotte en Esmee dat zijn. Iedere dag is er wel iets dat me herinnert aan d'r of praat ik met iemand over d'r. Dat is fijn, want ze hoort erbij. Ik ben mama, mama van 4 kindjes, en dat zal altijd zo zijn. Daarom eten we vandaag taart! Want de verjaardag van je kind vier je. 1 jaar is ons lieve meisje en ik ben dankbaar en trots dat ze mijn dochter is.



 

Een leven nog zo klein en pril

een leven nog zonder eigen wil


Nog veilig geborgen in moeders schoot

vond jij in rust een stille dood


Negen maanden had je bijna volbracht

maar we hebben tevergeefs gewacht


Je was zo mooi, zo zacht, zo fijn

heel even mochten we bij je zijn


Hoeveel we van je zullen houden

zul je nooit weten


Lieve Lize

we zullen je nooit vergeten


Gedicht van geboortekaartje





83 weergaven1 opmerking

Recente blogposts

Alles weergeven

Alcohol

bottom of page